Zespół Szkoły Podstawowej
im. Władysława Orkana
i Gimnazjum Publicznego
w Porębie Wielkiej
O spektaklu Sezon Poetycki
Bartłomiej Masłowski - Ewelina
Kaczor - Edyta Maćków - Anna Kaciczak - Kamil Zapała - Konrad Masłowski
Spektakl „Sezon Poetycki” został przygotowany na podstawie wierszy najpoważniejszego i najpłodniejszego, żyjącego polskiego poety i dramaturga, Tadeusza Różewicza. Pisarstwo Różewicza jest ponadczasowe. Wiele jego utworów powstało w okresie panoszącego się socrealizmu i do dnia dzisiejszego są czytelne i – co ciekawe – ciągle aktualne. Więcej, czytelnik często ulega złudzeniu, że jest to poezja mu współczesna, poruszająca tematy bieżące, a szokiem bywa data umieszczona na końcu poematu. Całe pisarstwo Tadeusza Różewicza wyrasta z doświadczeń martyrologicznych znajdujących swój początek w czasach walki z najeźdźcą hitlerowskim zmienionej później w opór przeciwko okupacji sowieckiej. Te dwa elementy stanowią nierozerwalną całość i nie sposób znaleźć pomiędzy nimi granicę.
Jak wiele utworów Różewicza, „Sezon Poetycki” rozpoczyna się w momencie śmierci poety. Dalsze rozważania nie mają właściwie sensu, skoro „poeta umarł”, a jednak słowa „a my żyjemy” uświadamiają nam, że "Non omnis moriar" – horacjański zew. „Nie wszystek umrę”, bo pozostanie po mnie moja myśl to, co stworzyłem i to, co pozostanie po mnie w umysłach czytelników.
Spektakl jest ujęty klamrą, słowami zawartymi w prologu i epilogu
„Próbowałem sobie przypomnieć ten (…) nie napisany wiersz.” Cała zawartość pomiędzy dotyczy tego przypominania sobie w różnych kontekstach tego, co poeta powinien przekazać zanim
„przyleci kruk (i) przeciągnie czarnym piórem po jego ustach”. Wszystko zaczyna się i kończy w chwili śmierci.
Na scenie widzimy poetę stojącego na cokole w towarzystwie Muzy, która z jednej strony podkreśla wypowiadane przez niego myśli, a z drugiej poprzez negowanie negacji podkreśla wagę poruszanych przez poetę tematów. W koło cokołu przemieszczają się ludzie, normalni zjadacze chleba, którzy przejmują myśli poety, przetwarzają je po swojemu i dzielą się nimi. Ci normalni ludzie integrują się z widzami wypowiadając swe myśli, jak fragmenty dialogu toczonego z zasiadającymi na widowni.
Spektakl jest przedstawiany przez bardzo młodych ludzi, którzy dopiero wkraczają w świat dorosłych problemów. Nie zawsze tacy młodzi ludzie widzą te problemy, a nawet widząc niekoniecznie je rozumieją. Największą częścią pracy przy przygotowaniu tego spektaklu, jak mówi jego reżyser i pedagog teatralny przygotowujący młodzież – Wiesław Danielec, była dokładna analiza treści i formy tej poezji. Analiza przeprowadzona wspólnymi siłami pedagoga i młodych ludzi, którzy sami musieli odnajdywać myśli ukryte pod słowami poematu i sami je interpretować. W twórczości Różewicza mamy wiele odwołań do historii, mitologii, sztuki i wszelkich dziedzin życia kulturalnego Narodu. Młodzi ludzie wiele godzin spędzili przy wyszukiwarkach internetowych, aby rozszyfrować niektóre padające w wierszu treści i dowiedzieć się czegoś o powołanych tam osobach i faktach. Około połowę czasu, jaką poświęciliśmy na przygotowanie spektaklu zajęły właśnie te poszukiwania i dyskusje prowadzące do zrozumienia problemu stanowiącego przesłanie spektaklu.
Praca nad spektaklem była wielkim wyzwaniem dla młodych aktorów, którzy musieli poznać dogłębnie tekst wraz z jego interpretacją, ale jeszcze nauczyć się go przedstawić w sposób ewidentny dla widza, zarazem pozbawiony naiwności charakterystycznej dla interpretacji przez ludzi w tak młodym wieku. Do tego jeszcze dochodziła nauka gestu i emisji głosu. Jednak najtrudniejsze było utrzymanie odpowiedniej dyscypliny podczas trzymiesięcznej pracy. Tolerowana była w tym okresie najwyżej jedna absencja na próbie.
Spektakl, którego premiera miała miejsce 24 kwietnia br. jest pierwszym etapem przygotowań do międzynarodowego trójstronnego spotkania młodzieży, które planowane jest na 9-17 sierpnia
2008 r. w Oldenburgu (Dolna Saksonia). Poza grupą 10 młodych ludzi z Poręby Wielkiej weźmie w nim udział grupa teatralna
Rollentausch z Oldenburga i Artixoc z Barcelony. Podczas spotkania zostanie przygotowany wspólny spektakl teatralny zatytułowany: „Grenzen und Geschichte - Grenzgängergeschichten / Fronteras y Historia - Historias de la Frontera / Granice i Historia - Historie
Graniczne”. Sama nazwa mówi o tematyce pracy a spektakl przygotują z młodzieżą pedagodzy teatralni z Polski –
Wiesław Danielec, z Hiszpanii – Jordi Royo, a nad całością będzie czuwał niemiecki pedagog
Jörg Kowollik.
Przedsięwzięcie odbędzie się pod egidą Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży przy sponsorowaniu lokalnych władz miejscowości pochodzenia grup. Planujemy w 2009 roku takie same spotkanie w Barcelonie, a w 2010 w Krakowie. Językiem komunikacji podczas warsztatów będzie język angielski. Z polskiej strony przygotowaniem i organizacją przedsięwzięcia zajmuje się
Stowarzyszenie Teatralno-Lingwistyczne, które prowadzi podobne przedsięwzięcia od 13 lat.
Na spotkaniu każda z grup przedstawi się swoim spektaklem, a w przypadku grupy z Poręby Wielkiej będzie to „Lyrische Saison” czyli niemieckojęzyczna wersja spektaklu, który przedstawili młodzi ludzie dnia 24 kwietnia
2008 r.